12 28,2022
A helyes abroncsnyomás elengedhetetlen a biztonságos és kényelmes vezetéshez. Az abroncs csak abban az esetben tudja tökéletesen ellátni feladatát, ha megfelelő stabilitást és terhelhetőséget képes biztosítani. Itt jön a képbe a helyes abroncsnyomás.
Az alacsony abroncsnyomás azonnal csökkenő stabilitást és növekvő kopást, valamint magasabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Ha az abroncsnyomás túlságosan alacsony, az abroncs akár túl is melegedhet, ami javíthatatlan sérüléseket okozhat. Az ilyen jellegű sérülések nem mindig láthatók azonnal, ami életveszélyes helyzeteket idézhet elő a vezetés során.
Az abroncsok túlságosan magas nyomása megakadályozza a tökéletes érintkezést az úttesttel, ami a csökkenti a vezetés kényelmét és biztonságát. Ugyanakkor erőteljesebb kopást is eredményez az abroncs közepén. Az abroncsnyomást ideális esetben 14 naponta, de legalább havonta egyszer ellenőrizni kell – hosszabb út előtt pedig minden esetben. Ne felejtse el ellenőrizni a pótkerék nyomását sem.
Ha lehetséges, a nyomásellenőrzést csak az abroncsok hideg állapotában végezze el, tehát legalább két óra állást követően, illetve ha nagyon keveset és kímélő módon vezetett. Ne feledje, hogy rövid távolság megtétele után is a javasolt nyomásnál legalább 0,3 barral nagyobb nyomásra kell felfújni az abroncsokat. Az abroncsok felhevült állapotában soha ne csökkentse az abroncsnyomást, mert ez a visszahűlésük után az ajánlottnál alacsonyabb abroncsnyomást eredményezhet. Az egy tengelyen található abroncsok esetében az abroncsnyomásnak mindig meg kell egyeznie. A szelepeket természetesen szelepsapkával kell ellátni.
Mindig tartsa be a gépkocsi gyártójának abroncsnyomásra vonatkozó javaslatát. Ha a használati útmutató nincs kéznél, a javasolt abroncsnyomást az üzemanyagtöltő nyílás vagy a vezetőoldali ajtó belső részén találja. Az abroncsnyomást márkakereskedőinknél és a www.vredestein.com webhelyen található gumiabroncs-választón keresztül is ellenőrizheti.
A személygépkocsikhoz készült modern abroncsok szerteágazó védelmet nyújtanak a defektek ellen. Amennyiben mégis defektet kap, haladéktalanul álljon meg, és cserélje ki a kereket. A defektes abroncsot minden esetben el kell távolítani a keréktárcsáról, hogy ellenőrizni lehessen, nincsenek-e rajta további sérülések. Ha az abroncsot javítani kell, a további belső sérülések megelőzése érdekében mihamarabb javíttassa. Mivel a javításokat végrehajtó vagy a javított abroncsot átadó személy felelős a végeredményéért, fontos, hogy a javítást megfelelő képesítéssel rendelkező szakemberek végezzék. Mivel nagy sebességű haladás esetén rendkívül nagy erőhatások lépnek fel, a W, Y és (Y) sebességszimbólummal ellátott abroncsok javítását nem javasoljuk.
Bár az európai előírások szerint a mintázat minimális engedélyezett mélysége 1,6 mm, javasoljuk, hogy legkésőbb a 2 mm-es mélység elérésekor cserélje az abroncsokat. A gumiabroncs mintázatán kopásjelzés (TWI) található. Amikor az abroncs mintázata a kopás miatt eléri ezeket a jelzéseket, akkor az abroncs elérte a minimális megengedett mintázatmélységet.
Az időjárási megfontolások miatt a téli abroncsok esetében ez a mélység 4 mm. A 4 mm-nél sekélyebb mintázatú téli abroncsok nem használhatók többé ebben a minőségükben. Bizonyos országokban ez törvényben is rögzítve van. A TWI mellett a téli abroncsok 4 mm magas téli kopásjelzővel (WWI) vannak ellátva, amely a téli körülmények melletti használat határát jelzik.
A személygépkocsik abroncsai többféle gumi összetevőt tartalmaznak, amelyek mindegyike bizonyos mértékű elöregedésnek van kitéve. Az abroncs öregedésének mértéke számos tényezőtől függ, mint például a naponta vezetett kilométerek száma, a használat gyakorisága és mértéke (pl. naponta vagy évente néhány alkalommal), a haladási sebesség, valamint a nyomásellenőrzés rendszeressége. Az időjárási körülmények, az abroncsterhelés (azaz a normál terhelés vagy a maximális terhelés) és az abroncs tárolásának módja is hatással van az öregedési folyamatra.
A számos különböző tényező miatt lehetetlen meghatározni, hogy egy abroncs pontosan hány évig vagy hány kilométeren át használható. Ne feledje, hogy minél öregebb egy abroncs, annál nagyobb a valószínűsége, hogy cserére szorul.
Az abroncs lehető leghosszabb élettartamának biztosítása érdekében javasoljuk, hogy rendszeresen ellenőriztesse szakértővel, és havonta vizsgálja meg személyesen is. Amennyiben az abroncs hat év alatt sem éri el a minimális mintamélységet, azt javasoljuk, hogy évente legalább egyszer ellenőriztesse szakemberrel is.
Ne feledje: az utánfutók, lakóautók, lakókocsik, hajószállítók, lószállítók és hasonló járművek abroncsai különleges figyelmet igényelnek. Mivel ezek az abroncsok csak időnként vannak használatban, és a használat során folyamatosan maximális terhelésnek vannak kitéve, esetükben az öregedés gyorsabban bekövetkezhet.
Bizonyos külső tényezők (például éles tárgyak, szögek és csavarok, valamint járdaszegélyek és egyéb akadályok) hatására az abroncsok sérülhetnek. Ha az abroncs vázszerkezetén látható sérülést észlel, akkor az abroncsot cserélni kell. Amennyiben kétségei vannak, vizsgáltassa meg az abroncsot egy szakértővel.
Az egyenetlen vagy rendellenes kopásnak számos különböző oka lehet. Az abroncs mintázatának vállrésztől vállrészig, az abroncs teljes felületén egyenletesen kell kopnia. Emellett az abroncs kerülete mentén is egyenletesen kell elhasználódnia. Ha az abroncs erősebb kopást mutat a külső oldalán, az a gépkocsi felfüggesztésének hibájára vagy a nem megfelelő kerékösszetartásra utalhat. A kiváltó ok korai azonosítása és kijavítása esetén az abroncs megtartható. A mintázat teljes kerülete mentén mutatkozó egyenetlen kopás a lengéscsillapítók elhasználódását jelezheti.
A defektek mellett bizonyos autótípusok az egyenetlen kopásra is rendkívül érzékenyek. Az elsőkerék meghajtású autók általában a hátsó tengely, a hátsókerék meghajtású autók pedig inkább az első tengely abroncsainak egyenetlen kopására érzékenyek. Az abroncs mintázatának kerületén tapasztalható egyenetlen kopás megelőzése érdekében javasoljuk, hogy rendszeresen (kb. 7500–10 000 kilométerenként) cserélje ki az első és a hátsó gumiabroncsokat.