12 28,2022

MIKOR CSERÉLJEM LE A GUMIABRONCSOKAT?

Hasznos lehet rendszeresen ellenőriztetni abroncsait egy szakemberrel. Így már a korai szakaszban észlelhetők az esetleges hibák, növelhető az abroncsok élettartama, és elkerülhetők a veszélyes helyzetek.

Vredestein Tyre Academy 4. epizód: A gumiabroncsok cseréjének ideje

 

AZ ALÁBBI ÖT FŐ OK MIATT VÉGEZTESSEN RENDSZERES ELLENŐRZÉST:

 

1. Defekt

A személygépkocsikhoz készült modern abroncsok szerteágazó védelmet nyújtanak a defektek ellen. Amennyiben mégis defektet kap, haladéktalanul álljon meg, és cserélje ki a kereket. A defektes abroncsot minden esetben el kell távolítani a keréktárcsáról, hogy ellenőrizni lehessen, nincsenek-e rajta további sérülések. Ha az abroncsot javítani kell, a további belső sérülések megelőzése érdekében mihamarabb javíttassa. Mivel a javításokat végrehajtó vagy a javított abroncsot átadó személy felelős a végeredményéért, fontos, hogy a javítást megfelelő képesítéssel rendelkező szakemberek végezzék. Mivel nagy sebességű haladás esetén rendkívül nagy erőhatások lépnek fel, a W, Y és (Y) sebességszimbólummal ellátott abroncsok javítását nem javasoljuk.

2. A minimális megengedett elhasználódási határ elérése

Bár az európai előírások szerint a mintázat minimális engedélyezett mélysége 1,6 mm, javasoljuk, hogy legkésőbb a 2 mm-es mélység elérésekor cserélje az abroncsokat. A gumiabroncs mintázatán kopásjelzés (TWI) található. Amikor az abroncs mintázata a kopás miatt eléri ezeket a jelzéseket, akkor az abroncs elérte a minimális megengedett mintázatmélységet.

Az időjárási megfontolások miatt a téli abroncsok esetében ez a mélység 4 mm. A 4 mm-nél sekélyebb mintázatú téli abroncsok nem használhatók többé ebben a minőségükben. Bizonyos országokban ez törvényben is rögzítve van. A TWI mellett a téli abroncsok 4 mm magas téli kopásjelzővel (WWI) vannak ellátva, amely a téli körülmények melletti használat határát jelzik.

3. Az abroncs elöregedése

A személygépkocsik abroncsai többféle gumi összetevőt tartalmaznak, amelyek mindegyike bizonyos mértékű elöregedésnek van kitéve. Az abroncs öregedésének mértéke számos tényezőtől függ, mint például a naponta vezetett kilométerek száma, a használat gyakorisága és mértéke (pl. naponta vagy évente néhány alkalommal), a haladási sebesség, valamint a nyomásellenőrzés rendszeressége. Az időjárási körülmények, az abroncsterhelés (azaz a normál terhelés vagy a maximális terhelés) és az abroncs tárolásának módja is hatással van az öregedési folyamatra.

A számos különböző tényező miatt lehetetlen meghatározni, hogy egy abroncs pontosan hány évig vagy hány kilométeren át használható. Ne feledje, hogy minél öregebb egy abroncs, annál nagyobb a valószínűsége, hogy cserére szorul.

Az abroncs lehető leghosszabb élettartamának biztosítása érdekében javasoljuk, hogy rendszeresen ellenőriztesse szakértővel, és havonta vizsgálja meg személyesen is. Amennyiben az abroncs hat év alatt sem éri el a minimális mintamélységet, azt javasoljuk, hogy évente legalább egyszer ellenőriztesse szakemberrel is.

Ne feledje: az utánfutók, lakóautók, lakókocsik, hajószállítók, lószállítók és hasonló járművek abroncsai különleges figyelmet igényelnek. Mivel ezek az abroncsok csak időnként vannak használatban, és a használat során folyamatosan maximális terhelésnek vannak kitéve, esetükben az öregedés gyorsabban bekövetkezhet.

4. Sérülés

Bizonyos külső tényezők (például éles tárgyak, szögek és csavarok, valamint járdaszegélyek és egyéb akadályok) hatására az abroncsok sérülhetnek. Ha az abroncs vázszerkezetén látható sérülést észlel, akkor az abroncsot cserélni kell. Amennyiben kétségei vannak, vizsgáltassa meg az abroncsot egy szakértővel.

5. Egyenetlen kopás

Az egyenetlen vagy rendellenes kopásnak számos különböző oka lehet. Az abroncs mintázatának vállrésztől vállrészig, az abroncs teljes felületén egyenletesen kell kopnia. Emellett az abroncs kerülete mentén is egyenletesen kell elhasználódnia. Ha az abroncs erősebb kopást mutat a külső oldalán, az a gépkocsi felfüggesztésének hibájára vagy a nem megfelelő kerékösszetartásra utalhat. A kiváltó ok korai azonosítása és kijavítása esetén az abroncs megtartható. A mintázat teljes kerülete mentén mutatkozó egyenetlen kopás a lengéscsillapítók elhasználódását jelezheti.

A defektek mellett bizonyos autótípusok az egyenetlen kopásra is rendkívül érzékenyek. Az elsőkerék meghajtású autók általában a hátsó tengely, a hátsókerék meghajtású autók pedig inkább az első tengely abroncsainak egyenetlen kopására érzékenyek. Az abroncs mintázatának kerületén tapasztalható egyenetlen kopás megelőzése érdekében javasoljuk, hogy rendszeresen (kb. 7500–10 000 kilométerenként) cserélje ki az első és a hátsó gumiabroncsokat.

Vredestein

Értesüljön legfrissebb híreinkről és frissítéseink